søndag 2. januar 2011

En ellevill juleferie

Godt nyttår! Smilefjes

Vi har hatt juleferie, langt fra både studier, pensumslesning og blogging. Her kommer en rapport fra vår elleville jul, som på alle mulige måter var helt motsatt enn “white christmas” i Norge.

Jul i Dar es Salaam

SAM_4139

Julen 2010 går inn i historiebøkene som en heller svett affære. Vi har feiret høytiden i Dar es Salaam, som ligger ved kysten av Tanzania, ved det indiske hav. Første gang vi var i Dar es Salaam var i begynnelsen av oktober. Den gang syntes vi byen var fryktelig varm, og gledet oss til å reise nordover, til kjølige og deilige Makumira. Nå er vi kommet til slutten av desember, midt i hva som kan tilsvare en slags “midtsommer” her. Det er med andre ord mye varmere enn det var i oktober…

SAM_4297

Dar es Salaam

Dar es Salaam ligger ved kysten av Tanzania, ved det indiske hav. Dette gjør at luftfuktigheten er mye høyere enn der vi bor til vanlig, oppe i fjellene. Høy luftfuktighet + høy temperatur = dårlig klima for en mzungu… (en hvit mann, for de som ikke har fått det med seg…)

Sitat fra Stian 2.juledagsmorgen: “Ole, tropenatt i Norge kan bare gå og legge seg!” Det var det første han sa denne morgenen, etter å ha badet i svette natten igjennom. Nattlig temperatur er nærmere 30o enn 20o.

SAM_4258Når temperaturen ute er like høy som temperaturen inne i kroppen, så har man et stort svetteproblem. Kulturen her nede gjør det ikke akkurat lettere. 1.juledag gikk vi i kirken. Men å ha shorts i kirken er svært usømmelig. Vi måtte derfor finne fram bukser og skjorter. Jeg hadde en hvit linbukse som jeg brukte. Jeg slang på en lett skjorte, og rodde meg lettere halvsvett i land. Stian ville kjøre stil, og tok på seg en svart dressbukse, skjorte og slips. Han hadde tidenes kamp mot svettekjertlene gjennom den to og en halv timers lange gudstjenesten, en kamp han, etter skjortens påfølgende farve hadde, tapte med stil.

Her i Afrika er det mye sand og tørr jord. Og alt virvles opp, hele tiden, mens bilene kjører. Denne sanden klistres til de svette og klamme kroppene og klærne våre. På slutten av dagen er vi svært klissete, og man kan vri utrolig mye dritt ut av klærne.

SAM_4300Dar es Salaam er en maurtue. Byen er ikke like stor, og ikke like moderne/utviklet som Nairobi (Kenya). Men den er stappfull av mennesker og biler, og det er et salig kaos å komme seg inn og ut av byen. Vi bruker de såkalte bybussene. Når jeg sier bybuss så må ingen forestille seg noe harmonisk kollektivtrafikksystem som vi har i Oslo, Bergen eller Paris. Her er ALLE bussene uavhengige og selvstendige, og de krangler, tuter og presser seg fram. Og bussene er gamle og slitte. Det er gammelt solid dritt fra Asia, type Toyota og Nissan. Dala-dalaene er som regel Toyota Hiace, fra omtrent 1992, kjørt 600 000 km. Det er helt ufattelig at noen av disse bussene og dala-dalaene fortsatt går. De veier vel omtrent to tonn, men har tre tonn med passasjerer. Null fjøring, null klutch. De skrangler seg av gårde.

De fleste bilene her er gamle biler fra vesten. Biler som er blitt ulovlige på grunn av forurensning, og fordi de rett og slett er i dårlig stand. Disse bilene er perfekte for Afrika. De er billige å importere, og man kan stappe dem veldig fulle. Det er trist, for det viser hvor lite vi egentlig tenker på miljøet. Vi gjør dem ulovlige i vesten, men sender dem til Afrika…

SAM_4062

SAM_4117SAM_4118

SAM_4115SAM_4169

Det er ikke så populært å ta bilder i slike folksomme omgivelser. Men jeg fikk tatt noen likevel. Klikk på bildene, så blir de større Smilefjes

Stian og jeg bodde hos Williams onkel, en svært hyggelig afrikansk familie. De var godt over gjennomsnittlig velstående, så vi hadde det godt. En hel uke tilbragte vi her. Både julaften og juledagene. Hver dag var vi forskjellige steder i byen og gjorde forskjellige ting. Vi besøkte fattige og rike, og så veldig mye rart.

Å bo hos en afrikansk familie er ganske utfordrende for en postmoderne europeisk ungdom. Det er helt andre koder her. Helt annen kultur. Måltidet er for eksempel en big deal. Og det skal ikke gjennomføres på hvilken som helst måte, eller med hvem som helst til bordet. Vi satt for eksempel aldri til bords med kvinnene, selv om det var flere fremtredende kvinner i huset. Jeg la til og med ydmykt og forsiktig inn ønske om dette, men jeg tror ikke det helt slo dem at dette var noe jeg virkelig ønsket. Det er bare helt unormalt. Når det er gjester i hus, og iallefall slike kjekke og staselige gjester som oss, to høye mzunguer med briller som studerer teologi, så er det far som skal spise sammen med dem.

SAM_4165Hussein og William – begge venner fra Makumira. 4.juledag tok vi dem med på kino. “MegaMind” i 3D. De hadde aldri sett film i 3D før, og var helt henrykte. Veldig morsom film, forresten… Smilefjes

Julen i Norge er spesiell. Vi har gjort høytiden til en veldig spesiell tid, med mye god mat og stemning. Slik er det ikke her. Julen er ikke noe særlig mer spesiell enn påske og pinse. Julen starter 1.juledag og slutter etter 2.juledag. Ingen romjul, ingen stor julemiddag med hele familien, ingen julefrokoster, ingen juleprogram på TV. Alt de har er det åndelige. Så kjedelig… (!!!?)

På julaften spiste vi kylling og ris med far i huset. Kylling og ris – ikke så verst erstatning for stuffed turkey, bortsett fra at jeg spiser kylling og ris omtrent annenhver dag.

SAM_4092SAM_4094

Julegudstjeneste. Om man får lov til å ta bilder på en gudstjeneste er helt tilfeldig. Det kommer an på hvem man spør, og når man spør. Jeg fikk av en eller annen merkelig grunn ikke lov til å ta bilder her. Jeg snek likevel kameraet opp av lommen og knipset litt. Julegudstjenestene er temmelig stusselige i forhold til de høytidsstemte gudstjenestene i Norge. Det er ballonger, plastglitter, keyboard med stringssound og sprengte høyttalere. Her er for eksempel ikke menigheten vant til å synge etter orgel eller piano. En fornuftig løsning ville vært å synge a cappella. Det pleier å gi en herlig afrikastemning, og en samstemt menighet. Men nei… De har en mann som står bak et gammelt, billig keyboard, som er koblet til de sprengte høyttalerne, som prøver å henge seg på sangen med noen akkorder. Han bruker en forferdelig jallalyd fra keyboardet, strings eller noe sånn, og trenger som regel to eller tre vers på å finne ut hvilken toneart menigheten synger i. Som oftes har sangen, ja, to eller tre vers… Og dette skjer ikke stille. Det ødelegger hele sangen. Men det er ingen som irriterer seg over det, bare de nødne mzunguene. Gudstjenestene ligner ofte mer på en salig blanding av et karismatisk vitnemøte i et utkansbedehus og et barneselskap på Peppes pizza….

Jeg må bare beklage min kritiske beskrivelse av en tanzaniansk gudstjeneste. Men, i Norge er vi veldig opptatt av kvalitet. Spesielt i storbyene (“storby” i norsk målestokk). Alle kirker har organister som spiller til salmene, og hele gudstjenesten er velorganisert og forberedt. I Tanzania har de verken organist eller struktur på hva som skjer. Det som skjer, det skjer, og det kan skje på mange forskjellige måter. Men de liker det sånn. De elsker å synge sammen med pianisten og gitaristen som er helt på jordet, og de elsker å drøye gudstjenesten lenge. Vi nordmenn er mer nødne. Vi liker når alt går etter skjema, raskt, godt og effektivt.

Det er veldig mye å fortelle. Vi opplever mye. Og når man hele tiden har et observerende og nysgjerrig blikk, får man mange nye og interessante perspektiver. Begrepet “kultur” rommer veldig mye forskjellig. Når man lever i en annen kultur, får man innblikk i det aller meste. “Kultur” kan handle om religion, skikker og tradisjoner. Det kan også handle om språk og uttrykk. Det kan handle om det intellektuelle, det antropologiske, det sosiologiske osv osv… Eller, ikke bare kan det handle om alle disse ting, det handler om alle disse ting. Kultur er suppen som alle disse tingene er blandet sammen i. I en kultur er det alltid mange forskjellige kulturer, og kulturer er alltid del av en større kultur. Jeg kan ikke formidle alt dette. Alt jeg kan formidle er små perspektiver. Derav bloggens navn. Og disse perspektivene er mine egne perspektiver fra mine egne opplevelser. De er svært subjektive. Derfor er jeg så ærlig jeg kan. Jeg prøver å formidle hva jeg føler og tenker og resonnerer i møtet med alle disse kulturuttrykkene. Så, vennligst unnskyld meg hvis jeg blir litt for kritisk, eller negativ. Gi meg heller en fik i form av en kommentar eller noe sånn Smilefjes

Vel, noen bilder, og litt tekst:

SAM_4056SAM_4144

Nabojenta til Williams kjæreste. Hun heter Salma, er tre år og er helt utrolig herlig. Jeg hadde LETT tatt henne med til Norge. Hun liker oss veldig godt også. Da vi skulle reise hjem til Makumira kom hun løpende ut og ropte: “Mzungu! I love you!”

SAM_4287SAM_4293SAM_4195

STAPPfull ferge, en fin solnedgang og Stian Smilefjes (klikk på bildene så blir de store og fine)

DSC07964DSC08197

Tu mzunguer rusler rundt i byen, og fra beachen…

DSC08138

DSC08166DSC08220

Venstre: Stian på beachen, etter å ha vært hos barbereren en tur. …og på markedet og kjøpt grønn caps. Ingen kunne se at Stian ikke er bassgitarist i et danseband fra Toten. Smilefjes som rekker tunge

Midten: To mzunguer (oss) sprader rundt i det indiske hav.

DSC08139DSC08168DSC08315

Venstre: Vi har det utrolig artig sammen. Latter og sang og god stemning.

Midten: Latterlige badetemperaturer i det indiske hav. Man må opp av vannet for å kjøle seg ned…

Venstre: William, hengende ut av bussvinduet på vei hjem til Makumira…

SAM_4262

Det ser idyllisk og fint ut. Men man vil egentlig ikke bade i vannet her. Da muterer man, og blir til et radioaktivt monster…

Til slutt…

Mye som ikke sies, og mye som ikke vises. Akkurat nå er klokken 23:59, og datoen er 31.desember. Jeg venter… Og venter… Venter litt til… Og der ble det 1.januar 2011. Klokken er 00:00. Alle andre sover. De var kjempetrøtte etter den 11 timers lange bussturen hjem. Jeg er også kjempetrøtt. Nå skal jeg legge meg. Det er helt stille ute, bortsett fra lyden av alle insektene som alltid har det like travelt om natten. Det er ingen som sender opp raketter her. De som er oppe nå er i kirken og takker Gud for det gamle året, og ber om velsignelse for det nye. Stian og jeg fant ut at det var bedre å sove i sengen enn i kirken, så vi droppet det, med forholdsvis god samvittighet. Vel, jeg burde egentlig skamme meg litt, for jeg sitter og blogger. Men jeg trenger det. Jeg må slappe av. Så får jeg heller takke Gud her.

Godt nyttår alle mine kjære! Måtte Gud velsigne det nye året, i Jesu navn!

Vi sjåast snart Smilefjes som blunker

7 kommentarer:

  1. Haha.. Jeg ler meg ihjel av beskrivelsene dine, Ole! De er veldige gode og temmelig presise! Jeg er nok ikke like kritisk, men bortsett fra det kan jeg fint kvittere på dette referatet fra ferien vår.. :)

    SvarSlett
  2. Hei Ole. Du kjenner ikke meg, men jeg tar deg på ordet når du ber om kommentar.
    Jeg synes du bikker når du omtaler julegudstjenesten som stusselig og sammenligner det med et barneselskap på Peppes. Ville du vært komfortabel med at menigheten i Dar hadde lest det du skrev?
    Jeg synes det er spennende å lese folks refleksjoner i møte med nye kulturer - og du skriver livlig og engasjerende. Men beskrivelsene blir ikke dårlige selv om du gjør det mer presist og subjektivt. Stemmer det at alle tanzanianske gudstjenester ikke har organist eller struktur? Hvem har definisjonsmakten til å si at stearinlys og julegran er mer høytidspynting enn ballonger og glitter? Hvem er egentlig «de» som «elsker å synge sammen med pianisten eller gitaristen som er helt på jordet»?

    Det du beskriver herfra blir lest av nordmenn som danner seg bilder av folk og kultur i Tanzania. Jeg synes du med stor frimodighet skal fortsette å skrive så ærlig du kan om alt som frustrerer og som du reagerer på. Men jeg mener alt dette er mulig å gjøre med respekt; det er mulig å skrive på en måte som gjør at de omtalte også kunne lest det og (forhåpentligvis) smilt sammen med deg.

    Du er herved invitert på middag på andre siden av Arusha til videre samtale om dette. Og dra med deg Stian også. Gleder meg til å treffe dere!

    SvarSlett
  3. Solveig K. Hansen2. januar 2011 kl. 08:05

    Hei Ole-A og godt nyttår:-)
    Så gøy å lese bloggen din, som ofte ligger som vedlegg på mamsen din sin FB-side.... Du skriver så utrolig fint, med artige beskrivelser, og det er mye jeg kjenner igjen fra mine år på Øya i havet utenfor Tanzania... ;-)
    Hadde bare lyst til å kommentere vestens ville forsendelser til Afrika - som jeg også har sett resultatene av på Madagaskar; der tøyfabrikker måtte legges ned pga. all import av gamle brukte H&M-klær fra Norge og Europa, skoler som fikk utgåtte datamaskiner fra skoler i Norge - med alle manualer på norsk osv..... Kanskje er det sånn med PC`er, billige keyboard, biler som knapt henger sammen, ballonger og glitrende plastjuletrær????? Tror det, jeg, og synes det er trist at vi ser på Afrika som et så utenfor-kontinent at søpla vår sendes dit.... Og så er jo "Made in China" like billig der som andre steder - og kvaliteten like elendig.... Men det afrikanske folk får jo dette servert superbillig, og synes det kan være stas med ting fra utlandet - og dermed er en ond sirkel igang... Vi fikk pakker fra USA etter krigen, men de inneholdt jo iallefall nye ting, av god kvalitet!!! Og så hadde vi jo ikke en infrastruktur som gjorde det mulig på å få tak i norske varer som tilsvarte de amerikanske... Jeg håper virkelig Vesten får øynene opp for at å sende søppelkontainere til Afrika er bortkasta penger!!!
    Lykke til de siste månedene, jeg håper du snart får besøk, og gleder meg til mer lesning fra deg:-)

    Hilsen fra Solveig :-)

    SvarSlett
  4. Det er ein fryd å lese bloggen din Ole, du er utruleg flink å skrive! Eg kjenner att gudsteneste-skildringane dine frå tida mi i Senegal ;p I starten hadde eg litt problem med å halde meg alvorlig, det var sanneleg ikkje lett å lære seg nya songar på eit framandt språk når alle sang i kvar sin tone. Ein av kyrkjemedlema, ein nydelig gammal mann, song så høgt og overdøyvande at dei som stod rundt på ingen måte hadde sjangs til å høyre seg sjølv. Klapping og dans i alle slags tenkelege takter var fast invetar. På julaften vart det pynta med plast og amerikansk juggel. Julepynten kunne vi med fordel droppa, men ellers elska eg det! Etter gudstenesta var det festmåltid saman. Julefeiringa var sentrert rundt kyrkjelyden og fellesskapen. Her var det berre glede! Enorm takksemje og entusiasme. Og det blir ikkje mindre vakkert med tanke på at denne kyrkja er litt spesiell. Du kan gløyme alt du kan forestille deg av kyrkjelydslokaler, dette er ein bakgård mellom to murblokker i eit fattig strøk. Den er del av eit dagsenter for gatebarn, og fleire av medlema er tidligare gateguttar med rusproblem, ingen familie eller pengar, og heller dårlige framtidsutsikter. Og her var det fest og glede! Dei elskar Jesus av heile sitt hjarte, mange blir forfulgt for si tru, og fleire har gitt avkall på alt dei har for å prise Jesus. Då betyr plutselig ikkje glitter og stas noko som helst. Misjonærane på dagsenteret prøver det dei kan, med det vesle dei har å rutte med, å gjere noko for gatebarna. Det dei (og vi andre som jobba der) brukte mest tid på før jul, var å førebu ein heidundrandes julefest for gatebarna med trunering, spel, konkurransar, gåver og mat. Julegudstenesten var stort sett som andre.
    Av og til må dei stenge dagsenteret fordi dei får trøbbel med myndigheitene (les: muslimane), eller fordi dei ikkje har pengar den veka til å kjøpe inn det dei treng for å lage mat til gatebarna.

    Kyrkjelyden er fattig materielt, men eg trur dei er rikare enn mange på kjærleik og glede.
    Er det ikkje denne gleda over Jesus, som mange risikerer livet sitt for, vi liksom skal feire i jula? Åh, vi har så mykje å lære!

    Dette blei jo reine blogg-innlegget, og det dukka plutselig opp mange minner og tankar eg nesten hadde gløymt. Vi må gjerne ta opp denne tråden i februar, reknar med eg ser deg då :)
    -Godt nytt år frå Solveig

    SvarSlett
  5. Hei vennen! Takk for oppdatering og mye lærdom... jeg er glad du får meg til å le, at du har glimtet i øyet (og pennen) og jeg vet at du har stor respekt for, og et varmt hjerte for Afrika. Jeg kan nevne at Åshild og jeg har vært på juletrefest sammen med farmor på Zion i aften, og jeg har også der fått lov til å trekke på smilebåndet av en herlig versjon av "mitt hjerte alltid vanker" i DUR, og min favoritt av Åge: " o jesus du som fyller alt i alle" med sedvanlige vibrato,glisandoer og tangorytme fra teknoboks.Jeg gleder meg virkelig til du kommer hjem og synger den for meg så den fortsatt kan forbli men favorittsalme...ellers var det en oppbyggende fin fest med gode smørbrød og deilige fete kaker. Jula er på hell her i huset mht glitter og stas, men freden tar vi med oss videre og gleder oss til våren. Åshild og jeg feiret nyttår hos Hilde og Finn i Flekkefjord og var til og med på midnattsgudstjeneste i kirka der. Det var en musikalsk opptur, de har en fantastisk kantor i Flekkefjord kirke. Under velsignelsen smalt rakettene utenfor og laget fantastisk lys i glassmaleriene.

    Kjempegøy for oss og se så mange fine bilder av dere, men vi syns dere er veldig bleike på overkroppen ;)!?! du kommer til å bli solbrent når du kommer hjem til listastrendene i august!!!Åshild hilser masse, hun er en ivrig bloggleser! knuseklem fra mamma og Åshild

    SvarSlett
  6. Tusen takk for kommentarer :)

    Kristoffer:
    Tusen takk for den saklige og gode kritikken. Jeg har stor respekt for kritikken din, siden du bor her nede og opplever og ser det samme som meg, og at du attpåtil jobber som misjonær. Det er en god og korrekt kritikk, og en ørefik jeg tror jeg sannelig fortjente. Jeg skal innrømme at jeg nesten ombestemte meg etter at jeg publiserte innlegget, at jeg innså at jeg nok tråkket litt over grensen. Det ble skrevet i Dar es Salaam, svett og sliten, og kjempefrustrert etter å ha pint og svettet meg igjennom nok en svært varm dag. Når man legger litt for mye følelser i det, kan man lett tråkke over streken. Jeg beklager ydmykt. Igjen, tusen takk for kritikken, og for at du leser bloggen min. Og tusen takk for invitasjonen. Stian og jeg har snakket om det, og jeg tror sannelig vi tar invitasjonen på alvor.
    Sees en vakker dag det passer ;)

    Til Solveig K.:
    Takk for gode og engasjerende kommentar. Det er nok mange paralleller mellom Tanzania og Madagaskar på disse ting. Hele Afrika, iallefall sør for Sahara, lider av den neo-kapitalistiske globaliseringen som herjer rundt i verden, og av den materialistiske konsumeringskulturen i vesten. Det er nesten skremmende å se, for det blir bare vanskeligere og vanskeligere. Skillet mellom fattig og rik vokser og vokser.

    Til Solveig F.:
    Kjempeartig å lese om opplevelsene dine! Du kommer til å kjenne følelsen her nede også. Gudstjenestene er jo skjønne. Jeg har kanskje vært for dårlig til å påpeke dette. Jeg elsker når de stemmer i en sang her, og synger av hjertet. Mang en gang lukker jeg øynene og nyyyter musikken, og mang en gang presser en rørt tåre seg frem mellom de lukkede øyelokkene. Det er herlig. Tanzania er et fritt land, sånn religiøst sett. Presidenten er muslim, som ca. 45-50 % av befolkningen. Ca. 45-50% er kristne, og resten tilhører annet. Det er lite forfølgelse her. I Senegal var det nok annerledes, noe som gjør det ekstra sterkt å se mennesker med en så levende tro. Det er noe afrikanere er veldig sterke på. Troen gjennomsyrer ALT.
    Gleder meg veldig til du kommer ned. Det gjør selvfølgelig den andre mzunguen her også. Han er helt vill :p

    Til mor:
    Godt å høre at dere hadde en fin jul, og at dere er inside med selveste prosten. Hils masse! Når jeg en gang kommer hjem, skal jeg synge Åge til det gjomer på Skeime :)
    Gi Åshild en knuseklem fra meg :)

    SvarSlett
  7. very good this is Tanzania
    william

    SvarSlett