mandag 18. oktober 2010

Along the road…


Vi ferdes mye langs veien. Av og til går vi langs veien, langt. Noen ganger kjører vi langt. Men vi er alltid stadig ved foten av det store fjellet. Mount Meru. Jeg kunne skrevet en sang om det fjellet. Det er veldig vakkert. Vi ser på det hver dag.

Det er veldig tørt her nå. Vi har ikke opplevd en eneste regndråpe. De sier at det skal regne litt i november. Det er den lille regntiden. Den store regntiden er i juli.

I Norge er det høst nå. Slottsparken er full av visne blader. Det er vått og kaldt ute. Det blir mørkere. Snart er det allehelgensdag. Høsten er alltid den tyngste årstiden. Oktober og november er de tyngste månedene. Om vinteren pleier jeg å være veldig opptatt, så den flyr forbi. Men høsten er en tung, lang og seig studietid.

Her i Afrika er det ingenting som minner om høst. Det er mange visne blader på bakken, men sånn er det hele tiden. Bladene faller av og vokser fram om hverandre. Det er ingen tendenser til kulde. Heller ikke til mørkere dager. Det er skjønt! Oktober og november er herlige måneder her. Og vinteren er en lang fest, sånn værmessig. Den eneste blemmen jeg har denne vinteren er at det er VM på ski i Holmenkollen i februar. Der skulle jo jeg vært vettu, med bjeller og norske flagg. Men, jeg får bite det i meg og følge med herfra hvis det er mulig.

I dag har Stian og jeg vært med på noe så groteskt som å slakte ei høne. Den skal vi spise i morgen. Festmåltid Smilefjes

Hasta la vista… Her kommer noen fine bilder som er tatt langs veien:



Geiter som beiter Smilefjes


Her kommer nytt lass med cola. Den tapre mannen på bildet sitter nok der oppe hele dagen, til og med når de kjører...


Det blir mange bilder av Mount Meru...


sånn som her...


og her...


Det er viktig å lese seg opp før man skal bestille mat...


Stian gleder seg til skolestart. Her er vi på besøk hos en barneskole.

5 kommentarer:

  1. Du skriver veldig bra. Og Tanzania høres virkelig ut som et herlig sted.

    SvarSlett
  2. Så herlig du har det! Jeg nekter imidlertid å tro at du i praksis har vært delaktig i slakting... kos deg videre, min skjønne sønn.

    SvarSlett
  3. Fint fjell. Godt med høne. Kjekt med varme. Fine dager du har.

    Men Vm på ski i Oslo - ah - Da blir det fest;)
    Susanne - i rødt hvitt og blått!

    SvarSlett
  4. Jeg vil også ha sol! Det er jo mørkt i Oslo hele tiden viss det bare er en liten sky på himmelen, og det er det jo alltid nesten.
    Kan du finne ut hva slags geiter det er du har tatt bilde av? De ser flotte ut, og ganske store. Håper høna smakte godt (fikk dere nappe fjær?)

    SvarSlett
  5. haha!! Dere elleville nordmenn... :)

    Arne: jeg skal gjøre alt jeg kan for å finne ut nøyaktig hvilke type geiter jeg har vært i nærkontakt med. Høna skal vi spise i dag. Det var ikke jeg som plukket fjærene på dem. Mor har rett i noe, at jeg ikke er helt på hugget når det gjelder verken avliving, partering eller ribbing av dyr. Jeg nøyet meg med å se på, og skjulte meg heller bak kameraet ;)

    SvarSlett