mandag 25. oktober 2010

On the road again…

Vel, vi har surret rundt her på Makumira en stund nå. Vi har utforsket områdene rundt her, vært flere ganger i Arusha, vært på diverse turer og gjort oss kjente i lokalbefolkningen her. Ennå er det en stund til skolen begynner. Det er presidentvalget som holder igjen. Det skal snart velges president her i landet. Og når presidenten er valgt, så starter skolen.

I mellomtiden reiser Stian og jeg på ferie. Vi rømmer fra valgkampen, til Kenya. Der skal vi være en ukes tid. Vi skal besøke Einar og Anna som også er MF- studenter, og som også er på utveksling. Vi skal være med dem på safari, diverse opplegg og ha det herlig og kjekt. Jeg skal også treffe Martin i Nairobi. Jeg gleder meg til det. Og når vi kommer tilbake så er det skolestart. Bedre blir det ikke!

Det er veldig fint å være to her på Makumira. Stian er veldig flink til å lære seg swahili, og ordner det meste. Han går også rundt til folk og prater. Og nå når Johanna har vært på Zanzibar så er det Stian som har hatt oppgaven som talsmann. Her om dagen var han til og med morsom på swahili. Jeg skjønte selvfølgelig ingenting, men folk lo godt, og det gjorde Stian også, så da gikk jeg ut fra at han var morsom eller noe... Folk ler jo en god del av oss her nede, men det er enten fordi vi sier feil ord eller rett og slett fordi vi er hvite og går i shorts hele tiden. Et av Stians mål er å lære seg swahili så godt at han kan diskutere med folk her nede. Jeg har egentlig ingen sånne mål, men når jeg er med Stian hele tiden så må jeg henge i. Man kommer riktignok langt med engelsk i Tanzania, men det er veldig nyttig å kunne swahili også. Spesielt her ute på landsbygda. Jeg synes jeg kommer langt med å smile jeg Smilefjes

Det blir ikke noen bilder å legge ut nå. Det blir nok heller artige bilder fra Kenya om en uke til. Dere får følge med på Stians elleville blogg. Der er det mange fortreffelige bilder: www.holtskog.blogspot.com 

Off we go to Kenya!   Mungu akubariki!

6 kommentarer:

  1. Man kommer alltid langt med et smil!

    SvarSlett
  2. Hei :)Du er god til å skrive, og du skriver mer utfyllende enn Stian og det er artig. Føler meg ganske oppdatert på hvordan dere har det når jeg har vært innom bloggen til dere to..pluss Einar :)Gøy med både tekst og fine bilder..Ønsker dere alle en god ferie og safari osv, ta godt vare på dere selv og hverandre ! Hilsen Stians mamma :)

    SvarSlett
  3. Jeg tar gjerne rollen som swahili-talsperson:)
    "Mungu akubariki" = Gud velsigne deg.
    Ole klarer seg forresten fint med swahilien han også...

    SvarSlett
  4. Artig blogg! Gøy å kunne følge med litt på dine opplevelser. For et år du kommer til å få! Lykke til, og god tur til Kenya!

    SvarSlett
  5. Åshild er misunnelig som bare det...han leser og lager "prosjekter" om ville dyr i Afrika og Kongo og Tanzania og Kenya... i leseleksa denne uka handlet det om Jane Goodall som reiste til T for å studere sjimpanser. Dette er hun veldig fascinert av og det vil hun også gjøre!! du får sende henne et kort og noe hun kan bruke i prosjektene sine...hun er nok din ivrigste "fan"...Ellers skal jeg hilse masse fra mormor og morfar, var hos de i helga. De fikk kort! Takk for det. Pappa og de andre ungene hilser! Klem fra mamma

    SvarSlett
  6. ...btw, kan du sende mailadressa til mamman til Stian på innboksen min? kan være kjekt å ha den!

    SvarSlett