mandag 4. oktober 2010

While waiting...

Siste dagen i Dar es Salaam. Har vært litt rundt i dag og kikket, pratet med folk og kjøpt litt ting og tang. Men vi holder oss mye på hotellet. Er et par hakk for varmt der ute. Siden vi har bra internettilgang nå, og mye tid, skriver jeg litt til. Kan jo bli en stund til neste gang...

Dar es Salaam er arabisk og betyr "Fredens havn". Det er ikke mange som snakker arabisk her. Det går mest i swahili og engelsk. De aller fleste snakker engelsk. Imponerende mange. Mange fler enn i for eksempel land som Frankrike og Italia. Og Tanzania har aldri vært noen britisk koloni. Det var Tyskland som koloniserte Tanzania under imperialisttiden på 1800-tallet.

Mellom 30 og 40 % av befolkningen er muslimer. Omtrent like mange er kristne. Resten tilhører andre religioner, for det meste naturreligioner.
Det er noen moskeer og kirker i byen. Vi var i den anglikanske kirken i går og feiret gudstjeneste.

I morgen skal vi ta buss stort sett hele dagen. Vi har noen venner her i byen som ordnet bussbilletter til oss. Så da pakker vi sammen og drar, tidlig om morgenen. Vi forlater dette trygge vestlige hotellrommet og kjører mot et ukjent sted i nord. Der blir vi nok ikke like tilgjengelige som her. Vi vet lite om hva som venter oss... Men det er også det som gjør det så spennende :) Folk her i byen sier at områdene i nord er veldig vakre, og folk er mer velstående. Og i nord er det kjøligere. Det blir deilig, for her i byen er det vanvittig varmt.

En ting jeg synes er morsomt her er når klokken er 12. Da står solen rett over hodene våre, og skyggene blir bitte små rett under oss. Jeg vet ikke hvorfor det er så morsomt, må være fordi jeg er sørlending, men jeg gleder meg hver dag til klokken er 12, slik at jeg kan humre og le av skyggen min :)

Klokken fem skal vi besøke en familie her i Dar es Salaam. En helt vanlig familie. Der skal vi få mat. Der er våre venner her som har invitert oss. Det blir veldig koselig.

"Venn" er på swahili "Rafiki"


Rafiki, fra Løvenes konge.
Simba er også swahili og betyr nettopp "Løve" :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar